KRISTUS BYGGER SIN FÖRSAMLING

Notes
Transcript
Sermon Tone Analysis
A
D
F
J
S
Emotion
A
C
T
Language
O
C
E
A
E
Social
View more →
KRISTUS BYGGER SIN FÖRSAMLING
Det kungliga prästadömet och Guds härlighet (What Is the Church?)
5 Om ni nu hör min röst och håller mitt förbund, skall ni vara min dyrbara egendom framför alla andra folk, ty hela jorden är min. 6 Ni skall för mig vara ett rike av präster och ett heligt folk. Detta är vad du skall tala till Israels barn.” 2Mos 19:5–6
Här föddes församlingen 2Mos 19:5-6
Kristus är församlingens grundare, men också dess byggare. (Upp 21:14) De profetiska och apostoliska ordets klippa - de bibliska skrifterna.
Om du är medlem i en kyrka, varför tillhör du den?
Jesus sade till honom: ”Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen.18 Jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa skall JAG bygga min församling, och helvetets portar skall inte få makt över den. 19 JAG skall ge dig himmelrikets nycklar. Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen.” Matt 16:17–19: 17
Vi behöver ta dessa verser med ett djup allvar och tro – Jesus har gjort sig beroende av vår tro!
Matt 7:24-27 Liknelsen om de två husbyggarna – BYGGA PÅ KLIPPAN
”…har jag helgat (FÖRSAMLINGEN) för att där fästa mitt namn för evig tid. Mina ögon och mitt hjärta skall för alltid vara där”. 1Kun 9:3
KLIPPAN
Ända sedan syndafallet har Gud sökt ”vägar” att nå människan. Därför fick vi tabernaklet, gudstjänsten. Och beskrivning om vad ett heligt folk är.
3 och Mose steg upp till Gud. Då ropade Herren till honom uppifrån berget: ”Så skall du säga till Jakobs hus, så skall du förkunna för Israels barn: 4 Ni har själva sett vad jag har gjort med egyptierna och hur jag har burit er på örnvingar och fört er till mig. 5 Om ni nu hör min röst och håller mitt förbund, skall ni vara min dyrbara egendom framför alla andra folk, ty hela jorden är min. 6 Ni skall för mig vara ett rike av präster och ett heligt folk. Detta är vad du skall tala till Israels barn.” 2Mos 19:3–6
6 Det står nämligen i Skriften: Se, jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten, och den som tror på den skall aldrig komma på skam. 7 För er som tror är den alltså dyrbar, men för dem som inte tror har den sten som byggnadsarbetarna kastade bort, blivit en hörnsten, 8 en stötesten och en klippa till fall. De stöter emot den därför att de inte lyder ordet. Så var också bestämt om dem. 9 Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. 1Pet 2:6–9
Vi måste bygga utifrån den uppenbarelse, som Jesus ger. Jesus har gjort sig beroende av att vi tar emot uppenbarelsen!
Apokalupto att avslöja; offentliggöras via församlingen —
10 Så skulle Guds vishet i sin mångfald nu genom församlingen göras känd för härskarna och väldigheterna i den himmelska världen. 11 Detta var det eviga beslut som han utförde i Kristus Jesus, vår Herre. Ef 3:10–11
Ett avslöjande som Jesus ger till sin församling och församlingsledare.
Församlingen är inte vår, Jesus säger JAG skall bygga MIN församling.
Vi har fått Bibeln, Guds Ord, den Helige Ande, så att Jesus kan bygga sin församling genom oss. 2 Kor 1:20-21
NYCKLAR – är likamed makt
Jesus har gett oss nycklarna – hur mycket vill vi tro Honom. Han har allmakt i himlen o på jorden. Löftet till oss är ”allt förmår den som tror”
TRO, bygger på en relation, en relation som jag kan lita på…
NYCKLAR ger gudomlig makt: ”Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen”. Matt 16:19
JAG skall ge dig himmelrikets nycklar. – Rikets nycklar. Vi kan liknas vid en ambassad. Platsen för Ambassaden är något som ägs av riket varifrån de är sända. – helig mark.
Vi har fått dessa himmelrikets nycklar till vårt förfogande. – vad betyder detta.
Himmelriket stå oss bi så mycket vi vågar tro.
TRON BYGGER PÅ HUR BRA VI KÄNNER JESUS tron kommer av predikan, ”Rhema”
NU BER JESUS TILL FADER FÖR SINA LÄRJUNGAR – just innan han lämnar världen
13 Nu går jag till dig, och detta säger jag medan jag är i världen, för att deras hjärtan skall vara fyllda av min glädje. 14 Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem, eftersom de inte är av världen, liksom inte heller jag är av världen. 15 Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. 16 De är inte av världen, liksom inte heller jag är av världen. 17 Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning. 18 Liksom du har sänt mig till världen, så har jag sänt dem till världen. 19 Och jag helgar mig för dem, för att de skall vara helgade i sanningen. 20 Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig. 21 Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig. 22 Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: 23 jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig. Joh 17:13–23
26 Jag har gjort ditt namn känt för dem, och jag skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i dem.” Joh 17:26
Matt 11:28-30
Hes 47:1- Tempelkällan - du måst gå djupare in djupare in i lovsången –tillbedjan
ATT BLI FYLLD AV ANDE; är ett ”kommando ord” att bli fylld av Anden, lovsjung, tillbe mm. Ef. 5:18
(Vad betyder katolsk: allomfattande, heltäckande)
-----------
5 Mos 11:11-
1 Kings 8:29
Jes 5:5
Mark 12:1-
I dessa liknelser, bar det inte den frukt som förväntades och Herren förstörde den
1 Kor 10:6, 11
Jesus skulle nu lämna världen, och hade gett lärjungarna instruktioner, hu HAN vill bygga sin församling.
2 Stora är Herrens gärningar. De begrundas av alla som har sin glädje i dem. Ps 111:2 (SvSBB)
Related Media
See more
Related Sermons
See more