181104 Guds rige i virkeligheden 2

Guds rige i virkeligheden   •  Sermon  •  Submitted
0 ratings
· 6 views

Kirke i virkeligheden, Q4: Guds rige i virkeligheden

Notes
Transcript
Sermon Tone Analysis
A
D
F
J
S
Emotion
A
C
T
Language
O
C
E
A
E
Social
View more →

Guds rige i virkeligheden 2

Indledning

Fra sidst:
Guds rige er der hvor Guds vilje sker - dig/mig
Guds vilje er altid det bedste der kan ske (originale kilo i Paris)
Menneskets opgave er at lede jorden “i Guds billede” - som hans repræsentanter.
Når vi løser denne opgave, vil “Guds herlighed slutte op bag os” (Es. 58, 8b)
Hvordan gør vi så det?

Jesus

Vi må se på jesus!
Jesus er rollemodellen. Han er den anden Adam - Adam som han var tænkt han skulle være.
Jesus havde den samme opgave, som den første Adam havde:
Jesus havde den samme opgave, som den første Adam havde:
At lede jorden “i Guds billede”
At være Guds repræsentant over for skabningen
At vise andre hvem Gud ER
joh14
POWERPOINT
John 14:6–14 Danish CLV
6 Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. 7 Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.« 8 Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.« 9 Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? 10 Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. 11 Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne. 12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; 13 og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. 14 Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.
John 14:6–11 Danish CLV
6 Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. 7 Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.« 8 Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.« 9 Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? 10 Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. 11 Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne.
joh14
Så Jesu primære opgave er at vise hvem faderen er, og det gør han igennem den måde han lever sit liv, og det han GØR.
Om ikke andet, så tro pga. GERNINGERNE siger han. Om ikke andet, så tro på Gud pga. den måde jeg løser den opgave han har givet mig: At lede og underlægge jorden “i Guds billede” - som Hans repræsentant, i Hans sted, som Han ville have gjort det.

Hvordan gjorde han?

Jesus lagde sin vilje 100% ned for Gud.
Hvor alle de andre Adam´er mere eller mindre har ledt i deres eget billede, så ledte Jesus (den anden Adam) 100% i Guds billede.
Han er i Faderen, og Faderen er i Ham.
En Adam som havde det forhold til Gud, som det var meningen vi alle skulle have.
Han levede sit liv i Guds billede, i alt hvad han gjorde.
Hvorfor lykkes det så for Jesus?
Det gør det fordi Han er i Faderen, og Faderen er i Ham.
Det er også det Jesus siger i hans programerklæring:
Herrens ånd er over mig, fordi han har salvet mig. Han har sendt mig for at bringe godt budskab til fattige, for at udråbe frigivelse for fanger og syn til blinde, for at sætte undertrykte i frihed,” (Lukasevangeliet 4.18)
Det er hele essensen af den nye pagt som Jesus indstifter, at vi nu har adgang til Gud igennem Jesus, der er vejen sandheden og livet.
Ja ikke bare adgang: Guds Ånd vil TAGE BOLIG I OS - VI skal FØDES AF VAND OG ÅND - så Faderen er i os, og vi er i Faderen.
Det er den nye pagt, og det gør en verden til forskel for os, og de muligheder vi har for at løse opgaven.
Hør hvordan Jesus fortsætter i
POWERPOINT
John 14:12–14 Danish CLV
12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; 13 og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. 14 Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.
joh14
Ikke alene skal Guds ånd tage bolig i os - Jesus vil arbejde sammen med os fra Himlen, for at det skal lykkes!!!
Og når det sker, skal vi
For når Guds ånd tager bolig i os - når vi bliver født på ny - når faderen er i os, og vi er i Ham, så:
gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; 13 og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. 14 Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.
Jesus ønsker at vi skal lykkes med at løse opgaven, fordi når vi gør det, så finder folk ud af hvem jesus er - og når de gør det, så ved de også hvem Faderen er.
Kan i høre ekkoet fra ordene sidste søndag, i Es. 58, 6-8:
6Nej, den slags faste jeg ønsker, er, at I sætter de uretfærdigt anklagede fri, at I fjerner slavernes tunge byrder, at I løser de undertrykte fra deres lænker, 7at I deler jeres mad med de sultne, at I giver husly til de hjemløse, at I sørger for tøj til dem, som intet har, og i det hele taget gør, hvad I kan for at afhjælpe de behov, der findes lige omkring jer.
Det var det Jesus gjorde da han gik på jorden
8Hvis I gør det, vil det lysne for jer, som når morgenrøden bryder igennem, og jeres redning vil komme i hast. Jeres godhed vil gå foran jer og min herlighed slutte op om jer bagfra. 9Så vil jeg høre jer, når I kalder på mig. Så snart I råber om hjælp, griber jeg ind.
Det var det Gud gjorde, da Jesus løste opgaven
Gerninger for at Faderen skal herliggøres i sønnen =
jeres godhed (gerninger) vil gå foran og Guds herlighed slutter op bagfra =
handle i “Guds billede”

Lidt mere om opgaven

Jeg vil gerne lige sige lidt mere om opgaven, i tilfælde af at du ikke lige har nogle slaver i nærheden du kan befri fra nogle byrder, eller nogle hjemløse du kan give husly.
Opgaven er bredere end det.
Når vi arbejder i Guds billede, skal vi arbejde på at genskabe Guds shalom - Guds fred
Men Shalom betyder andet og mere end fred, som vi forstår det. Det er et begreb der beskriver at noget er helt - at der ikke er gået skår i noget, at der ikke er revner.
Jesus er fredsfyrsten - fyrsten over shalom - dvs. han er den der genopretter, den der reparerer der der er gået i stykker.
Jesus siger selv:
POWERPOINT
John 14:27 Danish CLV
27 Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!
Så vi får del i den shalom Jesus kommer med.

Man taler man om Shalom på 4 planer:

Mellem Gud og mennesker
I mennesket
Mellem mennesker
Mellem mennesker og skaberværket

1 Mellem Gud og mennesker POWERPOINT

Det at forholdet imellem mennesket og Gud bliver genoprettet. At det der i sin tid gik i stykker, bliver repareret. At vi igen kan have samvær med vores himmelske far. Det var det Jesus gjorde muligt på en helt ny måde i den nye pagt.
Det er også vigtigt - men det er kun en del af opgaven.
At tage imod Jesus er ikke målstregen vi skal passere - det er starten på et nyt liv. Et liv hvor vi vandrer med jesus og hvor Jesu shalom breder sig i hele vores væsen - alle områder at vores liv.
Hvor vores indre shalom bliver genoprettet.
Hvor vores forhold til andre bliver genoprettet,
hvor forholdet til skaberværket bliver genoprettet.
Derfor giver det mening at kirken arbejder på at mennesker skal møde Jesus.
MEN - det Gud siger til os er, at folk ofte møder ham igennem det at vi arbejder på at løse resten af opgaven.
Se igen på Jesus: Han talte ikke kun om Gud og omvendelse. Mange gange introducerede han Gud igennem det at arbejde på de 3 andre dele af opgaven.
Alle de gange hvor han helbredte folk med fysiske problemer, eller helede dem indvendigt - shalom til mennesket.
Der hvor han skabte fred imellem mennesker - f.eks. kvinden der blev grebet i utroskab, eller kvinden ved Sykars brønd.
Der hvor han viser at han er herre over naturen
og igennem det arbejde han gjorde i Guds billede på disse områder, så introducerede han mennesker til den sande Gud, og de omvendte sig.
Og det er det der er hele omdrejningspunktet på det jeg prøver at formidle:
Gud ønsker at mennesket skal være helt. Du kan godt have et ret forhold til Gud - men du har ingen mad at spise, eller dit forhold til din familie er gået i stykker. Det skal også repareres - Shalom gælder hele mennesket.
Det skal også repareres - Shalom gælder hele mennesket.

2 I mennesket POWERPOINT

At vi som mennesker bliver genoprettet til det Gud egentlig havde skabt os til at være.
Det kan være sår vi har fået i tidens løb der skal heles,
det kan være ting vi kæmper med.
Det kan være sygdom der plager.
Det kan være manglende frihed: Det slaveri vi skal sættes fri fra, behøver ikke være et fysisk slaveri hvor vi er blevet solgt. Det kan også være en afhængighed eller et misbrug.
Guds rige kommer med godt nyt til det enkelte menneske. Gud ønsker at genoprette alt det der er gået i stykker.

3 Mellem mennesker POWERPOINT

Gud ønsker at der skal være fred og kærlighed blandt mennesker - derfor sendte han fredsfyrsten.
Til at være fredsskaber og bringe forsoning imellem mennesker. imellem ægtefæller, familier, befolkningsgrupper, lande.
Det betyder også, at vi skal arbejde på at vi har et samfund hvor folk ikke bliver udnyttet, hvor vi tager os af de fattige og de syge.
Et samfund hvor der ikke er korruption, og hvor den enkelte har en retssikkerhed.
Vi skal arbejde på at få et samfund som bliver ledt på en måde, som Gud ville have ledt det - i Guds billede.
Og det forhold vi har til hinanden i kirken, skal være et forbillede for andre:
John 13:35 Danish CLV
35 Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.«
joh13
Så hvis vi ikke kan finde ud af det med hinanden, så kan folk ikke få øje på Jesus. Så står kirken sådan set i vejen for at folk kan finde vejen til Gud.

4 Mellem mennesker og skaberværket POWERPOINT

Guds fred handler ikke kun om mennesker - det handler også om resten af Guds skaberværk. Husk:
Genesis 1:26–28 Danish CLV
26 Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.« 27 Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. 28 Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!«
gen1 26-
Genesis 2:15 Danish CLV
15 Gud Herren tog mennesket og satte ham i Edens have, for at han skulle dyrke og vogte den.
Det var en del af den oprindelige opgave, at vi skulle dyrke og vogte jorden - vi skulle passe på Guds skaberværk, for det var godt.
Derfor skal vi også kæmpe imod virksomheder som udnytter og ødelægger vores jord. VI skal kæmpe imod regeringer som ikke passer på skaberværket - og vi skal selv gå foran og tænke på hvordan vi selv behandler dyrene og jorden.
Vi skal selv gå foran og tænke på hvordan vi selv behandler dyrene og jorden.

Vores opgave

Som kirke interesserer vi os ofte for det første punkt. Vi skal evangelisere. Mennesker skal møde Gud, så de kan blive frelst.
Det er også vigtigt - men det er kun en del af opgaven.
Det er også vigtigt - men det er kun en del af opgaven.
Vidste du at det ord som ofte oversættes med “FRELSE” i biblen på græsk hedder “SOZO” - og det betyder også
At få det godt igen
at blive helbredt
at blive rask
at komme til sig selv igen
at blive genoprettet
Så når bibelen taler om frelse, så taler den faktisk om at shalom bliver genoprettet i et menneskes liv
At tage imod Jesus er ikke målstregen vi skal passere - det er starten på et nyt liv. Et liv hvor vi vandrer med jesus og hvor Jesu shalom breder sig i hele vores væsen - alle områder at vores liv.
Hvor vores indre shalom bliver genoprettet.
Hvor vores forhold til andre bliver genoprettet,
hvor forholdet til skaberværket bliver genoprettet.
Derfor giver det mening at kirken arbejder på at mennesker skal møde Jesus.
MEN - det Gud siger til os er, at folk ofte møder ham igennem det arbejde vi gør for at løse resten af opgaven.
Folk møder ikke kun Gud igennem ORD - de møder ham igennem alle 4 områder, hvor deres shalom kan være væk.
Se igen på Jesus: Han talte ikke kun om Gud og omvendelse. Mange gange introducerede han Gud igennem det at arbejde på de 3 andre dele af opgaven.
Alle de gange hvor han helbredte folk med fysiske problemer, eller helede dem indvendigt, gav dem mad - shalom til mennesket.
Der hvor han skabte fred imellem mennesker - f.eks. kvinden der blev grebet i utroskab, eller kvinden ved Sykars brønd.
Der hvor han viser at han er herre over naturen, stilner stormen osv.
og igennem det arbejde han gjorde i Guds billede på disse områder, introducerede han mennesker til den sande Gud, og de omvendte sig.
Og det er det der er hele omdrejningspunktet på det jeg prøver at formidle:
Som kirke og som kristne kan vi ikke bare være en teologisk klub for særligt indbudte, hvor vi sidder og godter os over at vi har fundet sandheden, og er blevet frelst. Vi kan ikke nøjes med at interessere os for det første punkt! Vi er nødt til at arbejde på alle punkterne.
For hvilket billede tegner vi af Gud hvis:
Vi har tøj og mad, men naboen sulter.
Et billede af en Gud der kun er interesseret i dem der har styr på det - dem der kan klare sig selv.
Men Gud lader sin sol stå op over både gode og onde, retfærdige og uretfærdige. Gud ønsker at møde mennesker præcis der hvor de er - midt i al deres nød og elendighed - og DER komme med sin shalom. Det var det Jesus gjorde - og det er det vi må gøre.
Vi deler mennesker op i grupper, alt efter hvordan de opfører sig ifht vores overbevisning. At vi som kristne slås med hinanden fordi vi ikke kan blive enige. At vi er stædige og ikke vil forsones, men bærer nag til folk i mange år.
Et billede af en Gud der ikke vil tilgive, og som er hård og uforsonlig - som fader så søn.
Men Gud sendte sin egen søn til jorden, for at ALLE skulle frelses. Han elskede os på trods af vores oprør. Han rakte hånden ud til forsoning. Han gav sit liv for os, imens vi stadig stod med ryggen til ham. Så hvis i vil tegne et retvisende billede af vores Gud, hvis vi vil arbejde i hans billede, så må vi gøre ligesådan.
Vi er ligeglad med Guds skaberværk. Hvis vi ødelægger og forurener den jord vi er sat til at dyrke. Hvis vi udrydder dyrene og vanrøgter dem som vi var sat til at vogte?
Et billede af en Gud der er ligeglad med det han har skabt. At det ikke har en reel værdi, men kun er sat i verden for at blive brugt.
Men hver gang Gud havde skabt noget, trådte han tilbage og sagde: Det er godt. Han skabte mennesket for at passe på det, fordi det var dyrebart. Naturen priser Gud:
Psalm 66:4 Danish CLV
4 Hele jorden kaster sig ned for dig og lovsynger dig, de lovsynger dit navn. Sela
Revelation 5:13 Danish CLV
13 Og hver skabning i himlen og på jorden og under jorden og på havet, med alt, hvad de rummer, hørte jeg sige: Ham, der sidder på tronen, og Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder.
For hvis vi sidder i vores klub:
og ikke mangler noget materielt, mens folk omkring os sulter. Hvilket billede skaber vi så af den Gud der har velsignet os?
Isaiah 55:12 Danish CLV
12 I glæde skal I drage ud, og i fred skal I føres af sted. Bjerge og høje bryder ud i jubel foran jer, alle markens træer klapper i hænderne.
Gud ønsker at mennesket skal være helt. Du kan godt have et ret forhold til Gud - men du har ingen mad at spise, eller dit forhold til din familie er gået i stykker. Det skal også repareres - Shalom gælder hele mennesket.
Resten af skaberværket tilbeder og priser Gud. Hvordan kan vi så ødelægge naturen? Vi er sat til at passe på den.

Hvad kendetegner mennesker der arbejder i Guds billede

Hvad er det så vi skal gøre
Så Jesus havde den samme opgave som Adam (bring Guds billede), og det der gjorde ham i stand til at løse opgaven, var at han var et med faderen, og faderen var et med ham.
Det er også det Jesus siger i hans programerklæring:
Luke 4:18 Danish CLV
18 Herrens ånd er over mig, fordi han har salvet mig. Han har sendt mig for at bringe godt budskab til fattige, for at udråbe frigivelse for fanger og syn til blinde, for at sætte undertrykte i frihed,
Herrens ånd er over mig, fordi han har salvet mig. Han har sendt mig for at bringe godt budskab til fattige, for at udråbe frigivelse for fanger og syn til blinde, for at sætte undertrykte i frihed,” (Lukasevangeliet 4.18)
Her har du igen både opgaven, og løsningen
John 5:3–8 Danish CLV
3 I dem lå der en mængde syge, blinde, lamme og krøblinge, som ventede på, at der skulle komme bevægelse i vandet. 4 Til tider fór Herrens engel nemlig ned i dammen og bragte vandet i oprør. Den første, der kom ned i vandet, efter at det var bragt i oprør, blev rask, hvilken sygdom han end led af. 5 Dér lå der en mand, som havde været syg i 38 år. 6 Da Jesus så ham ligge der og vidste, at han allerede havde været der i lang tid, sagde han til ham: »Vil du være rask?« 7 Den syge svarede: »Herre, jeg har ikke et menneske til at hjælpe mig ned i dammen, når vandet er bragt i oprør, og mens jeg er på vej, når en anden i før mig.« 8 Jesus sagde til ham: »Rejs dig, tag din båre og gå!«
Acts 2:17–18 Danish CLV
17 Det skal ske i de sidste dage, siger Gud: Jeg vil udgyde af min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere, jeres unge skal se syner, jeres gamle skal have drømme. 18 Selv over mine trælle og trælkvinder vil jeg udgyde min ånd i de dage, og de skal profetere.
1 Corinthians 3:16 Danish CLV
16 Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer?
Galatians 5:22–23 Danish CLV
22 Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, 23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod!
Hvor vi andre helst ønsker at lede i vores eget billede, så ledte Jesus 100% i Guds billede.
En Adam som havde det forhold til Gud, som det var meningen vi alle skulle have.
Han levede sit liv i Guds billede, i alt hvad han gjorde.
Så hvis vi gerne vil bringe Guds rige til mennesker og til samfundet, så må vi gøre det med alt hvad vi er. Som mennesker der selv er ved at hele pga. vores vandring med Jesus, så må vi række håbet videre til dem vi møder. Håbet om at det kan blive anderledes.
At revnerne og skår kan repareres, at sår kan heles, at afhængigheder kan brydes
at forhold kan genetableres, at ægteskaber kan reddes, at der kan skabes fred, at retfærdigheden kan ske fyldest
at der er håb for at børn ikke skal gå alene på gaderne, og at familierne ikke skal finde mad og bo på lossepladser
Der er HÅB - for Guds rige er kommet nær, og vi er de glade budbringere.
Så når:
Elsk Thisted rækker ud til mennesker, så er det kirkearbejde. Elsk Thisted bringer Shalom til mennesker - og de gør det med alt hvad de er og hvad de indeholder. Og da Gud har taget bolig i dem, så er løftet som vi læste det sidste gang i Es. 58, 8b:
Jeres godhed vil gå foran jer og min herlighed slutte op om jer bagfra
Når du tager dig tid til at snakke med din arbejdskollega efter arbejde, fordi de har problemer på hjemmefronten, og du deler af dit eget liv og hvordan du kommer igennem, fordi der er en der vandrer sammen med dig, og som giver dig Hans shalom, så er det kirkearbejde, og så vil Guds herlighed slutte op bag dig.
Når du fejer sne for din aldrene nabo som ikke længere magter det, så er det kirkearbejde, og Guds herlighed vil slutte op bag dig
Når du køber et måltid mad til tiggeren nede i gågaden, så er det kirkearbejde, og Guds herlighed vil slutte op bag dig
Når du møder mennesker som mennesker, og ser deres behov og tjener dem - så er det kirkearbejde, og Guds herlighed vil slutte op bag dig.
Kan du huske fra sidst hvilket løfte der var forbundet til at løse denne opgave? Det står hvis vi læser hele vers 8, og så ned til og med vers 12:
POWERPOINT
8Hvis I gør det, vil det lysne for jer, som når morgenrøden bryder igennem, og jeres redning vil komme i hast. Jeres godhed vil gå foran jer og min herlighed slutte op om jer bagfra. 9Så vil jeg høre jer, når I kalder på mig. Så snart I råber om hjælp, griber jeg ind.
Hvis I holder op med at undertrykke de svage, standser jeres falske anklager og lader være med at sprede onde rygter, 10hvis I giver de sultne mad og hjælper dem, der er i vanskeligheder, så skal jeres lys skinne i mørket, og mørket omkring jer skal vige som ved højlys dag. 11Og jeg vil altid lede jer og mætte jer med gode gaver. Jeg vil styrke jeres helbred, så I bliver som en frugtbar have, som en kilde, der aldrig tørrer ud.
Lyder det ikke godt? Er det ikke det vi længes efter?
Men det stopper ikke engang her. Det er ikke kun dig der bliver velsignet - det gør dine efterkommere også:
12Så vil jeres efterkommere genopbygge de byer, som nu ligger i ruiner, og I vil blive kendt som dem, der genrejser nedrevne bymure og gør ruiner til beboelige huse.
Genopbygge og genrejse - samfundet gøres helt - Det lyder som at de kommer til at bringe shalom til verden....
Det er resultatet når vi arbejder i Guds billede.
Vil du være med?

Ideer

1 Kor 13 : Du kan have alle åndelige gaver, men hvis du ikke har kærligheden, er de ligegyldige
Kor 13 : Du kan have alle åndelige gaver, men hvis du ikke har kærligheden, er de ligegyldige
Forskellen på de værdier vi har og den opgave vi løser
Så opgaven når vi arbejder i Guds billede, går egentlig på at genoprette Shalom - helhed - på alle områder. Det er en del af at få ansvaret for jorden i guds sted.
Jesu måde at lede i Guds billede: Kærlighed
Elsk Gud og elsk mennesker
Isaiah 58:7–9 Danish CLV
7 ja, at du deler dit brød med den sultne, giver husly til hjemløse stakler, at du har klæder til den nøgne og ikke vender ryggen til dine egne. 8 Da skal dit lys bryde frem som morgenrøden, og dit sår skal hurtigt læges; din retfærdighed går i spidsen for dig, og Herrens herlighed er bag dig. 9 Da kalder du, og Herren vil svare, da råber du om hjælp, og han siger: Her er jeg! Hvis du fjerner åget og holder op at pege fingre og tale ondt,
i
John 14:6–14 Danish CLV
6 Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. 7 Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.« 8 Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.« 9 Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? 10 Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. 11 Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne. 12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; 13 og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. 14 Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.
joh14
John 5:44 Danish CLV
44 Hvordan skal I kunne tro, når I vil have jeres ære fra hinanden og ikke søger æren hos den eneste Gud?
Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.« Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.« Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.” (Johannesevangeliet 14.6–14)
John 5:44–47 Danish CLV
44 Hvordan skal I kunne tro, når I vil have jeres ære fra hinanden og ikke søger æren hos den eneste Gud? 45 Tro ikke, at jeg vil anklage jer hos Faderen; den, der anklager jer, er Moses, ham I har sat jeres håb til. 46 Havde I troet Moses, ville I have troet mig; for det var mig, han skrev om. 47 Men tror I ikke hans skrifter, hvordan skal I så tro mine ord?«
joh
Hvordan skal I kunne tro, når I vil have jeres ære fra hinanden og ikke søger æren hos den eneste Gud?” (Johannesevangeliet 5.44)
Hvordan skal I kunne tro, når I vil have jeres ære fra hinanden og ikke søger æren hos den eneste Gud? Tro ikke, at jeg vil anklage jer hos Faderen; den, der anklager jer, er Moses, ham I har sat jeres håb til. Havde I troet Moses, ville I have troet mig; for det var mig, han skrev om. Men tror I ikke hans skrifter, hvordan skal I så tro mine ord?«” (Johannesevangeliet 5.44–47)
Related Media
See more
Related Sermons
See more