Vaka & Väntan (2)

Sermon  •  Submitted
0 ratings
· 9 views
Notes
Transcript
Sermon Tone Analysis
A
D
F
J
S
Emotion
A
C
T
Language
O
C
E
A
E
Social
View more →
Matteus Kapitel 25: 1-13
Matteus Kapitel 25: 1-13 Konungen och hans äktenskapsprocession

Kung och hans äktenskapsprocession

Vår Herre satt fortfarande med sina lärjungar

Vår Herre satt fortfarande med sina lärjungar på Oljesberget (se kapitel 24: 3).

Oljesberget (se kapitel 24: 3)

På Oljesberget (se kapitel 24: 3)

Denna lärorika liknelse är en del av tre sammanhängande liknelser, uppdelad: 1. Trogen och förståndig tjänare; 2. Tio jungfrur; 3. Förvaltning av talenten.
Denna liknelsen följer sojm en fortsättningen av den vi har i kap 24.
. Det är uppenbarligen avsett att framföra, under en välbekant figur, behovet av förberedelse för kungens härliga framträdande när han kommer att hävda sin brud. Till de av oss som inte kommer att leva vid Kristi andra Advent, kommer midnattskriet: "Gå ut för att träffa honom", kommer att lyda vid dödens tid. 1. Då skall himlens rike liknas med tio jungfrur, som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. Och fem av dem var kloka, och fem var dumma. Enligt orientaliska sedlar är brudgummen representerad som att ha gått till hans brudens far, varifrån han skulle leda sin make till hennes framtida hem. Liknelsen öppnar på den punkt där några av hans beprövade vänner väntar på att gå med i processionen och gå in med honom till äktenskapsfesten. Således väntar den nominella kyrkan av Kristus på Herrens ankomst. Det verkade inte vara så stor skillnad i de "tio jungfruernas eviga utseende" som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. "De var alla oskuldiga, alla tog sina lampor och alla gick ut för att mötas brudgummen. De alla gjorde ett yrke av tillägg till honom, vilket ledde dem att skilja
Tion Jungru liknelsen, uppenbarligen avsedd att skildra, genom en välbekant företeelse, behovet av förberedelse inför kungens härliga framträdande när han kommer att hämta sin brud.
Det är uppenbarligen en välbekant situation, behovet av vara förberedd inför kungens härliga framträdande - när han kommer att hämta sin brud.
Till de av oss som inte kommer att leva vid Kristi andra Advent, kommer midnattskriet: "Gå ut för att träffa honom", att ljuda vid dödens tid.
Till de av oss som inte kommer att leva vid Kristi andra Advent, kommer midnattskriet: "Gå ut för att träffa honom", att ljuda vid dödens tid.
Då skall himlens rike liknas med tio jungfrur, som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. Och fem av dem var kloka, och fem var "dåraktiga”.

Då skall himlens rike liknas med tio jungfrur, som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. Och fem av dem var kloka, och fem var dumma.

Enligt orientalisk sed går brudgummen till brudens far, därifrån skulle han leda sin maka till hennes framtida hem.
Enligt orientaliska sed ska brudgummen gå till hans brudens far, varifrån han skulle leda sin brud till hennes framtida hem.
Liknelsen börjar vid den punkt där några av hans nära vänner väntar på att gå med i processionen och gå in med honom till festen.
Liknelsen öppnar uppnar på den punkt, där några av hans närmaste vänner väntar på att gå med i processionen, och gå in med honom till festen.
Så väntar den världsvida kyrkan på Herrens ankomst.

Så väntar den universella kyrkan, idag, på Herrens ankomst.

Det verkade inte vara någon skillnad i de "tio jungfruernas eviga utseende" som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. "De var alla oskuldiga, alla tog sina lampor och alla gick ut för att mötas brudgummen. De alla gjorde ett yrke av tillägg till honom, vilket ledde dem att skilja
Det verkade inte vara någon skillnad i de "tio jungfruernas eviga utseende" som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. "De var alla oskuldiga, alla tog sina lampor och alla gick ut för att mötas brudgummen. De gjorde alla ett fängelse till honom, vilket ledde dem att skilja sig från sina andra kamrater och bekanta, så att de skulle kunna gå ut för att träffa honom på hans bröllopsnatt. Det var emellertid en viktig och väsentlig skillnad mellan dem: "Fem av dem var kloka, och fem var dumma." till fötterna och börja undersöka och trimma sina lampor. De kunde för att inte det räcker för oss och dig, men gå i stället för dem som säljer och köp för er själva. Ingen troende har mer nåd än han behöver: "de vise" jungfrurna hade ingen olja att ge bort. De gav de bästa råd de kunde under omständigheterna, även om det inte var till nytta: "Gå hellre till dem som säljer och köp för er själva." Det finns en riktig plats där oljan kan köpas vid rätt tidpunkt: vi bjuds på att "köpa sanningen", nåd säljs på Guds marknad på evangeliska villkor, "utan pengar och utan pris", men när midnattskriet hörs har nådens dag stängt och köp och försäljning är över för någonsin. 10. Och medan de gick för att köpa, kom brudgummen; och de som var redo gick in med honom till äktenskapet, och dörren var stängd. Utan tvekan finns dödsbädda omvändelser; men det är att frukta att i de flesta fall kommer människor som vaknar så sent för en sann övertygelse av deras tillstånd att finna att "brudgummen" kommer att komma, medan de går för att köpa den långvariga nåden. Det stackars huvudet kan vara så distraherat av smärta att sinnet kanske inte kan fånga tanken på vilken tro på Kristus. mental kapacitet kan helt misslyckas i den fruktansvärda timmen. Risken är så stor att ingen utom de dumt dumma kommer att skjuta upp förrän förberedelsen av kungens ankomst. "De som var redo gick in med honom till äktenskapet:" deras beredskap bestod av att ha tända lampor eller flammande facklor; Vår förberedelse för döden eller Kristus kommer, är inneboendet av nåd i hjärtat. "Och dörren stängdes:" När dörren är stängd, kommer den aldrig att öppnas. Det finns några som dot och drömmer om en öppning av den dörren, efter döden, för dem som har dött ostridiga; men det finns inget i skrifterna för att motivera en sådan förväntan. Alla "större hopp" än det som uppenbaras i Guds ord är en illusion och en snare. 11, 12. Sedan kom också de andra jungfrurna och sade, herre herre, öppna för oss. Men han svarade och sade: Sannerligen säger jag dig, jag känner dig inte. "De andra jungfrurna" var inte "redo" när brudgummen kom; och det finns ingen aning i liknelsen att de var mer redo när de kom och klamrade på sin stängda dörr: "Herre herre, öppna för oss." "Vi kom för att möta dig, vi bar lampor, vi var med varandra oskulder; Herre, Herre, öppna för oss! "Hans svar svarade på ett förgäves förhoppnings hopp om upptagande, som de kanske hade vårdat:" Sannerligen säger jag dig, jag känner dig inte. "" Om någon älskar Gud, är det samma Den kära herden säger, "Jag känner min egen, och jag känner mig själv." (Johannes 10:14, RV) De som Jesus Kristus vet i den meningen, han lför att inte det räcker för oss och dig, men gå i stället för dem som säljer och köp för er själva. Ingen troende har mer nåd än han behöver: "de vise" jungfrurna hade ingen olja att ge bort. De gav de bästa råd de kunde under omständigheterna, även om det inte var till nytta: "Gå hellre till dem som säljer och köp för er själva." Det finns en riktig plats där oljan kan köpas vid rätt tidpunkt: vi bjuds på att "köpa sanningen", nåd säljs på Guds marknad på evangeliska villkor, "utan pengar och utan pris", men när midnattskriet hörs har nådens dag stängt och köp och försäljning är över för någonsin. 10. Och medan de gick för att köpa, kom brudgummen; och de som var redo gick in med honom till äktenskapet, och dörren var stängd. Utan tvekan finns dödsbädda omvändelser; men det är att frukta att i de flesta fall kommer människor som vaknar så sent för en sann övertygelse av deras tillstånd att finna att "brudgummen" kommer att komma, medan de går för att köpa den långvariga nåden. Det stackars huvudet kan vara så distraherat av smärta att sinnet kanske inte kan fånga tanken på vilken tro på Kristus. mental kapacitet kan helt misslyckas i den fruktansvärda timmen. Risken är så stor att ingen utom de dumt dumma kommer att skjuta upp förrän förberedelsen av kungens ankomst. "De som var redo gick in med honom till äktenskapet:" deras beredskap bestod av att ha tända lampor eller flammande facklor; Vår förberedelse för döden eller Kristus kommer, är inneboendet av nåd i hjärtat. "Och dörren stängdes:" När dörren är stängd, kommer den aldrig att öppnas. Det finns några som dot och drömmer om en öppning av den dörren, efter döden, för dem som har dött ostridiga; men det finns inget i skrifterna för att motivera en sådan förväntan. Alla "större hopp" än det som uppenbaras i Guds ord är en illusion och en snare. 11, 12. Sedan kom också de andra jungfrurna och sade, herre herre, öppna för oss. Men han svarade och sade: Sannerligen säger jag dig, jag känner dig inte. "De andra jungfrurna" var inte "redo" när brudgummen kom; och det finns ingen aning i liknelsen att de var mer redo när de kom och klamrade på sin stängda dörr: "Herre herre, öppna för oss." "Vi kom för att möta dig, vi bar lampor, vi var med varandra oskulder; Herre, Herre, öppna för oss! "Hans svar svarade på ett förgäves förhoppnings hopp om upptagande, som de kanske hade vårdat:" Sannerligen säger jag dig, jag känner dig inte. "" Om någon älskar Gud, är det samma Den kära herden säger, "Jag känner min egen, och jag känner mig själv." (Johannes 10:14, RV) De som Jesus Kristus vet i den meningen, han l
Related Media
See more
Related Sermons
See more