181125 Familiegudstjeneste

Sermon  •  Submitted
0 ratings
· 5 views
Notes
Transcript
Sermon Tone Analysis
A
D
F
J
S
Emotion
A
C
T
Language
O
C
E
A
E
Social
View more →

Ideer

Der er 613 bud i GT
Det lyder måske af meget - men hvor mange love er der i vores samfund? Det er ikke umuligt.
Men Jøderne havde 3 lag af love:
Toraen
Halakah
De skriftkloges
Rabbinerne sætter “hegn” omkring loven, for at sikre at budene ikke bliver brudt. Som et hegn der sikrer at du ikke falder ud over klippen. Du kan måske godt gå på den ande side af hegnet uden at falde ned, men du er sikker, hvis du bliver på den rigtige side af hegnet.
Guds riges åg: Elsk Gud og Elsk mennesker (mark. 12, 28-34). Det var en del af Shema (de to første vers), som jøderne sagde hver dag. Dette åg blev givet til børn (og til dels til kvinder) - det var det eneste de skulle overholde.
Lovens åg: Dette åg blev givet til mænd (fra drengenes Bar mitzvah), og det krævede at de skulle overholde alle lovene. Kommer fra anden læsning i Shema:
Deuteronomy 11:13 Danish CLV
13 Hvis I vil lytte til de befalinger, jeg giver jer i dag, og elske Herren jeres Gud og tjene ham af hele jeres hjerte og af hele jeres sjæl,
Jesus siger at det kun er Guds riges åg vi skal tage på os.
Matthew 11:25–30 Danish CLV
25 På den tid tog Jesus til orde og sagde: »Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige; 26 ja, fader, for således var det din vilje. 27 Alt har min fader overgivet mig, og ingen kender Sønnen undtagen Faderen, og ingen kender Faderen undtagen Sønnen og den, som Sønnen vil åbenbare ham for. 28 Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. 29 Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle. 30 For mit åg er godt, og min byrde er let.«
Matthew 11:25 Danish CLV
25 På den tid tog Jesus til orde og sagde: »Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige;
mat11 25
Matthew 11:28–30 Danish CLV
28 Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. 29 Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle. 30 For mit åg er godt, og min byrde er let.«
mat11 28-30
.
Related Media
See more
Related Sermons
See more