Septuagesima '20

Sermon  •  Submitted
0 ratings
· 6 views
Notes
Transcript
Matthew 25:14–30 Danish CLV
14 Det er som med en mand, der skulle rejse til udlandet og kaldte sine tjenere til sig og betroede dem sin formue; 15 én gav han fem talenter, en anden to og en tredje én, enhver efter hans evne; så rejste han. 16 Den, der havde fået de fem talenter, gik straks hen og handlede med dem og tjente fem til. 17 Ligeledes tjente han med de to talenter to til. 18 Men den, der havde fået én talent, gik hen og gravede et hul i jorden og gemte sin herres penge. 19 Lang tid efter kommer disse tjeneres herre tilbage og gør regnskab med dem. 20 Den, der havde fået de fem talenter, kom og lagde andre fem talenter på bordet og sagde: Herre, du betroede mig fem talenter; se, jeg har tjent fem talenter til. 21 Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde! 22 Også han med de to talenter kom og sagde: Herre, du betroede mig to talenter; se, jeg har tjent to talenter til. 23 Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde! 24 Så kom også han, som havde fået den ene talent, og han sagde: Herre, jeg kender dig som en hård mand, der høster, hvor du ikke har sået, og samler, hvor du ikke har spredt, 25 og af frygt for dig gik jeg hen og gemte din talent i jorden. Se, her har du, hvad dit er. 26 Men hans herre sagde til ham: Du dårlige og dovne tjener! Du vidste, at jeg høster, hvor jeg ikke har sået, og samler, hvor jeg ikke har spredt. 27 Så burde du have betroet mine penge til vekselererne, så jeg havde fået mit igen med rente, når jeg kom tilbage. 28 Tag derfor talenten fra ham og giv den til ham med de ti talenter. 29 For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have overflod, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har. 30 Og kast den uduelige tjener ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
Talenter kræver handling
I dagens tekst fortæller Jesus os en lignelse om en mand - en rig mand må vi forstå. Denne mand skal nu på rejse og han overlader en del af sin formue til tre af sine tjenere.
Matthew 25:14–30 Danish CLV
14 Det er som med en mand, der skulle rejse til udlandet og kaldte sine tjenere til sig og betroede dem sin formue; 15 én gav han fem talenter, en anden to og en tredje én, enhver efter hans evne; så rejste han. 16 Den, der havde fået de fem talenter, gik straks hen og handlede med dem og tjente fem til. 17 Ligeledes tjente han med de to talenter to til. 18 Men den, der havde fået én talent, gik hen og gravede et hul i jorden og gemte sin herres penge. 19 Lang tid efter kommer disse tjeneres herre tilbage og gør regnskab med dem. 20 Den, der havde fået de fem talenter, kom og lagde andre fem talenter på bordet og sagde: Herre, du betroede mig fem talenter; se, jeg har tjent fem talenter til. 21 Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde! 22 Også han med de to talenter kom og sagde: Herre, du betroede mig to talenter; se, jeg har tjent to talenter til. 23 Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde! 24 Så kom også han, som havde fået den ene talent, og han sagde: Herre, jeg kender dig som en hård mand, der høster, hvor du ikke har sået, og samler, hvor du ikke har spredt, 25 og af frygt for dig gik jeg hen og gemte din talent i jorden. Se, her har du, hvad dit er. 26 Men hans herre sagde til ham: Du dårlige og dovne tjener! Du vidste, at jeg høster, hvor jeg ikke har sået, og samler, hvor jeg ikke har spredt. 27 Så burde du have betroet mine penge til vekselererne, så jeg havde fået mit igen med rente, når jeg kom tilbage. 28 Tag derfor talenten fra ham og giv den til ham med de ti talenter. 29 For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have overflod, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har. 30 Og kast den uduelige tjener ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
Som med alle andre lignelser fortælles vi noget om Gud - og denne lignelse serverer os (i hvert fald) tre belæringer og en opmuntring.
Gud betror os sin formue
I dagens tekst fortæller Jesus os en lignelse om en mand - en rig mand må vi gå ud fra. Han har i hvert fald mindst tre tjenere og forholdsvis mange penge.
Dennne mand skal nu på rejse og han overlader en del af sin formue til tre af sine tjenere.
Som med alle andre lignelser fortæller denne lignelse os noget om Gud.
Det første vi lærer i denne her lignelse, er at Gud er villig til at betro os noget af sin formue, han lader os forvalte noget af det, som egentlig er hans.
Som Guds tjenere, er vi altså forvaltere af en del af Guds formue. Dét er der som sådan ikke noget nyt i. Gud har til alle tider sat mennesket som forvaltere.
Vi er forvaltere
Vi må forvalte en del af Guds formue
Brug det du har fået givet!
Det første vi lærer i denne lignelse er, at Gud er villig til at lade os forvalte noget af det, der egentlig er hans.
Tjenerne i denne lignelse bliver betroet kæmpe store formuer.
Et talent var en måleenhed svarende til 125 Romerske pund (omkring 50 kg), men det var også en møntenhed, som kunne variere alt efter hvilket metal den var lavet af - sandsynligvis har et talent været et sted mellem ca. 13 års arbejde og op til omkring 20 år for en almindelig arbejder - Under alle omstændigheder er det ufatteligt mange penge!
Denne rige mand
Som Guds tjenere, bliver vi altså givet ansvar for en del af Guds formue, i forhold til Guds standard er det naturligvis en lille del - men for os og menneskeligt set, er det en enorm formue vi bliver betroet.
Det er der som sådan ikke noget nyt i. Gud har til alle tider sat mennesket som forvaltere. I 1. Mosebog bliver det, så tidligt som det overhovedet er muligt gjort klart, at det er Gud, der har skabt hele verden - Alt tilhører sådan set Ham.
Det bliver også klart, at Gud har en særlig plan for verden, og i denne særlige plan har Han tænkt sig at bruge mennesker. Der går heller ikke mange øjeblikke fra Gud har skabt mennesket, til Han betror dem en opgave: “Bliv frugtbare og talrige - Underlæg jer jorden og hersk over den”, og senere står der, at mennesket skal dyrke og vogte Edens have - De skal tjene den. De skal frembringe noget med det de har fået.
Gå ind til din Herre glæde
Tjenerne i vores lignelse her forventes også at frembringe noget.
Hvor mennesker generelt - lige meget hvad vi tror - alle sammen er blevet sat til at forvalte jorden, og i det at vi gør det på mange måder lader vores Gudsbilledlighed skinne igennem.
Så er vi som tjenere af Gud blevet sat til mere.
-Brug lige et øjeblik til at tænke hvad Gud har sat dig over.
Gud giver efter evne
Dernæst erkender vi, at Gud giver os efter vores evner. For nogle lyder det måske provokerende. Gør Gud sådan forskel på folk? I virkeligheden burde vi ånde lettede op! “Tak Gud, at du ikke sætter mig over mere, end jeg kan klare”. Vores ansvar er aldrig større end vores evner rækker til. Det har den dumme og dovne tjener ikke forstået, for i frygt for sin herre gemmer han sit talent væk.
Vi ved det ikke med sikkerhed, men måske var han bange for at evnerne ikke rakte. Tænker vi sådan, går vi fejl af Gud. Vi lader vores frygt og dovenskab stå i vejen, fordi vi ikke kender Gud - ligesom den dumme tjener åbenbart ikke kendte sin herre.
Tjeneren tror at hans herre er streng og uretfærdig. Han tænker, at denne herre er typen der indkradser penge, hvor han egentlig ikke har ret til det - “Du vidste at jeg høster, hvor jeg ikke har sået” osv.
Denne tjener “ved” om Gud på samme måde som verden gør det.
Gud er sådan og sådan - Hvor ofte hører vi ikke Gud fremstillet på en måde, der ikke harmonerer med Guds eget Ord? I denne lignelse lader herren tjeneren blive i sin vrangforestilling - “Du kunne i det mindste have givet pengene til vekselererne, så jeg kunne have fået renter”. Dette ville have været imod Moseloven, der forbyder renter - men for denne tjener udstiller det blot, hvor langt hans dovenskab og misforståede gudsbillede rækker.
Vi bør sætte alt det i spil, som Gud har givet os med den samme tillid som de gode tjenere, der straks og med frimodighed begynder at handle med deres talenter. Ikke nok med at de har indtjent en del - de bliver også sat over mere. Deres evner har udviklet sig - fordi de blev brugt (altså egentlig er det jo ret logisk!).
Det er selvfølgelig vigtigt, at vi ikke overtolker på lignelsen og påstår at al handling i Jesu navn dermed er fornuftig. Alt bør stadig udføres med visdom hentet gennem hengiven bøn og bibellæsning. Disse to ting kan ikke overvurderes! Men virkelig bøn og studie vil altid lede os i en aktiv retning, hvor vores evner og midler bliver brugt.
Jesus kommer igen!
Lignelsen lærer os også, at Jesus kommer igen!
Lignelsen indgår i Mattæusevangeliet i en sidste tale, som Jesus holder:
I denne tale hører vi om tjenere, der skal være årvågne, mens de venter om ti brudepiger, der venter på brudgommen.
Den røde tråd i denne tale er altså, at vi skal være parate - Jesus er jo fantastisk pædagogisk - de ting vi har allermest brug for at høre, sørger Han for at fortælle mangfoldige gange og på forskellig vis.
I lignelsen står der, at tjenernes herre kom efter laaang tid. Sådan virker det også for os. Hvor bliver ham Jesus egentlig af? Måske fristes vi til at grave vores talenter lidt ned i jorden. Men den går ikke! For Jesus kommer, og når Han kommer, vil Han stille os til regnskab. Har vi forvaltet det vi fik givet? Var vi tro både i det små og i det store, som vi blev budt?
Sidst men ikke mindst giver lignelsen os en opmuntring. Noget vi kan håbe på og se frem til.
I denne tale hører vi om tjenere, der skal være årvågne, mens de venter om ti brudepiger, der venter på brudgommen.
Den første handler om ti brudepiger, der venter på deres brudgom
Den røde tråd i denne tale er altså, at vi skal være parate - Jesus er jo fantastisk pædagogisk - de ting vi har allermest brug for at høre, sørger Han for at fortælle mangfoldige gange og på forskellig vis.
Sidst men ikke mindst giver lignelsen os en opmuntring. Noget vi kan håbe på og se frem til. For har vi handlet med vores talenter, vil vi få samme besked som de gode tjenere: “Gå ind til din Herres glæde” (Skulle man være lidt karismatisk anlagt, kan man her udbryde et lille “Halleluja”).
For har vi handlet med vores talenter, vil vi få samme besked som de gode tjenere: “Gå ind til din Herres glæde”
Prøv at smage på det - din Herres glæde.
De to første tjenere får denne besked. Og vi fornemmer den rige mands glæde - ikke over det faktum, at der er tjent penge. Det bemærker manden faktisk ikke noget om. Han glæder sig over troskaben. Du gode og trofaste tjener.
-Langelandsfestivalen - Gode og tro tjenere.
-Stubbekøbing - bøn
Hvor har du mulighed for at være tro?
Hvad har Gud sat dig til?
Related Media
See more
Related Sermons
See more