Iloitse

Sermon  •  Submitted   •  Presented   •  28:55
0 ratings
· 15 views
Files
Notes
Transcript
Psalm 1:1 R19331938
1 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
Autuas, iloinen tai siunattu.
Olen puhunut tästä aiheesta aiheesta aiemminkin, mutta otan hieman eri lähestymiskulman aiheeseen.
Tämä on tärkeä aihe, koska tyytyväisyys omaa elämäänsä kohtaan on yksi tärkeimmistä asioista meidän maallisessa vaelluksessa.
Hepreaksi ashre
Kreikaksi makarios
Job 5:17 R19331938
17 Katso, autuas se ihminen, jota Jumala rankaisee! Älä siis pidä halpana Kaikkivaltiaan kuritusta.
Proverbs 3:13 R19331938
13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.
Psalmi 1 puhuu siunatusta henkilöstä
Tämä yliluonnollinen Jumalan antama ilo laajenee jokaiselle elämän alueelle tämän henkilön elämässä.
Psalm 1:3 R19331938
3 Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.
Kaikki mitä hän tekee, menestyy… Tähän on syynsä miksi tämä henkilö on autuas, iloinen tai siunattu.
Ensimmäinen asia löytyy jakeesta 1
Psalm 1:1 R19331938
1 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
Ei vaella jumalattomain neuvossa:
Ei vastaanota huonoja Jumalan vastaisia neuvoja elämäänsä ihmisiltä jotka ovat heikkoja ja Jumalattomia. Maailma tarjoaa velalliselle helppoja ratkaisuja, mutta Sana sanoo ettei oltaisi kenellekkään mitään velkaa Room 13:3
2. Ei astu syntisten teitä:
Meidän ei tule sovittaa elämäämme asioita joita Maailma sovittaa. Emme hae elämäämme nautintoa synnistä ja syntisistä asioista.
Emme halua kulkea yhteistä matkaa syntisen kanssa syntistä seuraten.
Tämä tarkoittaa että syntiset ihmiset eivät seuraa Jumalan ohjeita ja Hänen sanaansa.
Risto mainitsi tänään ettei ihmiset opi tuntemaan Jumalaa ilman Hänen sanaansa.
Paavali käsittelee aihetta toisessa korinttolaiskirjeessä:
2 Corinthians 6:14–15 R19331938
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? 15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
Yksi yleisimmistä ongelmista seurakunnissa mitä on tullut minulle vastaan on avioliiton kautta tuleet ongelmat. Perheongelmat. Kaksi ihmistä muuttaa yhteen ilman kokemusta toisen paineensieto kyvystä.
Paavali liittää tämän vieraan ikeen kantamisen avioliittoon. Ihmisen kanssa yhteen muuttamisella on suuria vaikutuksia meihin. Olemme jatkuvasti alttiita yhteydestä. Viisasta olisi selvittää ihmisen ajattelu etukäteen ennen yhteen muuttoa.
Jos näin on päässyt käymään, niin hän kehottaa kuitenkin pysymään yhdessä 1 kor 7:12-17
Jakeen 15 Beliar pohjautuu heprean kieliseen sanaan Beliaal= joka on arvoton. Miksi käyttäisimme aikaamme asioihin jotka ovat arvottomia.
3. Ei istu siellä missä pilkkaajat istuvat
Tai ei istu pilkkaajan istuimella.
Emme halua hakeutua pilkkaajan istuimelle.
Jos sinulle tarjotaan asemaa tai virkaa jossa joudut pilkkaamaan tai toimimaan vastoin Jumalaa niin älä ota vastaan sellaista tehtävää
Siitä tulee elämääsi vain ongelmia.
Psalm 1:2–3 R19331938
2 vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt! 3 Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.
Joskus kuulee uskovienkin sanovan, että Jumalattomien elämä näyttää niin hyvältä.
Jotenkin tulee silloin mieleen että meidän vastustaja on päässyt lumoamaan meitä.
Juutalaiset jotka rakastaa Herran lakia on kuiten jostain syystä nobelin palkintoja eniten haaliva kansan ryhmä. Jos tätä pidetään menestyksen mittarina niin he todella ovat menestyneitä.
Miksi me haalisimme elämäämme asiota arvottomista asioista, kun Jumalalla on meillle niin paljon arvokkaampia asioita.
Related Media
See more
Related Sermons
See more