Isä kirkasta nimesi

1. Adventti  •  Sermon  •  Submitted   •  Presented   •  42:58
0 ratings
· 9 views
Files
Notes
Transcript
Sermon Tone Analysis
A
D
F
J
S
Emotion
A
C
T
Language
O
C
E
A
E
Social
View more →
Vaasan pastori Tero F puhui tänä aamuna hienon puheen Helsingin seurakunnassa. Hänen puheensa keskittyi hyvien tekojen näkymiseen meidän uskovinen elämässä.
Se sopii hyvin tähän alla olevaan aikaan, missä markkinatalous Jyllää erinlaisten halpuutuskamppanjoiden myötä.
Todellisuudessa kannattaa hankinnat tehdä vasta tammikuun alennusmyynneissä, jos silloinkaan.
Viimeiset 1600 vuotta seurakunnissa on ollut väärä käsitys että hyvät teot näkyvät väistämättä uskovissa ihmisissä
Ne joissa hyvät teot eivät näy niin eivät ole pelastuneet on kuitenkin väärä käsitys ja perustuu virheelliselle raamatun tulkinnalle.
Tämä hyvien tekojen näkyminen ei kuitenkaan ole tae pelastumisesta, koska myös uskosta osattomat osaa tehdä hyviä tekoja.
Hyvien tekojen tekeminen on enemmänkin kasvun tulos kuin automaatio.
Kukin meistä voi alkaa harjoittamaan laupeutta ymprärillä oleville jos niin haluamme tai päätämme.
Meidän kannattaa kuitenkin keskittyä hengellistä kasvua tuottaviin asioihin kuin että tekisimme ulkoisesti hyviä tekoja.
Olen havainnut asioita, jotka johtaa uskovia kasvun tielle.
Haluan aloittaa tästä 1 adventista käsittelemään neljää asiaa, joihin meidän kannattaa hieman keskittyä. näistä ensimmäinen on sanan lukeminen ja sen opiskelu.
1. Lue sanaa siinä on ehkä ensimmäinen ja tärkein asia mitä voimme tehdä kasvumme hyväksi
Hebrews 4:12 R19331938
12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
Mikään asia mailmassa ei paljasta meidän sisimmässä olevia vääryyksiä kuin Jumalan sana, Raamattu.
Me tarvitsemme elämäämme jotain pysyvää joka ilmaisee meissä olevia asioita
Vertauskuvallisesti sana on toimii meidän elämämme peilinä joka heijastaa meissä olevia asioita.
John 8:31–32 R19331938
31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: “Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; 32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi”.
Totuus tekee meidät vapaaksi.
Ulkokultaisuudesta
Vapaasti syyllisyydestä jotka olemme itse aiheuttaneet. Joskus syyllisyys vaivaa meitä, kun olemme tehneet jotain väärää emmekä ole kertonut sitä kenellekkään.
Olemalla rohkea ja tunnustamalla asia joka vaivaa meitä niin annamme mahdollisuuden vapaudelle
John 8:33–36 R19331938
33 He vastasivat hänelle: “Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: ‘Te tulette vapaiksi’?” 34 Jeesus vastasi heille: “Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. 35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. 36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
Mitä takoittaa sanassa pysyminen ?
Luottamista sanan lupauksiin, jolloin otamme sanan käyttöön jokapäiväisessä elämässämme.
1 Peter 2:1–2 R19331938
1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu, 2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
Ensimmäinen adventtisunnuntai on seurakunnassa juhla, jonka väri on valkoinen puhtaus puhdistautuminen, sauna.
Perinteisesti olemme laittaneet osan seurakunnan toiminnoista tauolle jolloin meille kaikille jää aikaa palautua ja keskittyä Jumalaan.
Meidän elämä voi olla todella hektistä ja työntäyteistä aikaa jolloin arki täyttyy kaikesta muusta kuin Herran yhteydestä
Pieni paasto alkaa ensimmäisen adventtisunnuntain jälkeisestä maanantaista. Se ei välttämättä tarkoita syömisen vähentämistä
Sen sijaan paasto on oman elämän tarkkailun ja siivoamisen aikaa.
Juhlaan kuuluu valmistautumisen aika. Paaston aikana on lupa keskittyä omaan itseensä:
mikä on suhde itseeni ja lähimmäisiini, mikä on suhde Jumalaan?
Voi raivata pois ylimääräisiä asioita ja keskittyä rauhoittumiseen.
Se voi olla myös vaikka some- tai harrastuspaasto
1. adventtisunnuntai
Jeesus kutsuu meitä vaeltamaan valkeudessa:
1 John 1:7 R19331938
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
Jeesus sanoo olevansa maailman valo.
Häntä me seuraamme imitoimme
Siksi sytytetään ensimmäinen adventtikynttilä ja aletaan odottaa tätä maailman valoa.
Ensimmäinen kynttilä tuo pilkahduksen, mistä valo alkaa lisääntyä: Jeesuksen esimerkki nöyryydessä kasvamisesta
Sanotaan, että "kuningas (eli Jeesus) tulee nöyränä".
Tällä viitataan siihen, että kansa odottaa maallista kuningasta, mutta kuningas onkin nöyrä ja lempeä,
Ei käytä maallista valtaa.
Sakarian kirjan ennustuksen mukaan Jeesus saapui Jerusalemiin täyttämään tarkoituksen jota varten hän on tullut
Zechariah 9:9 R19331938
9 Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla.
Jesajan kirjan ennustuksen mukaan Jeesus tulee vapahtamaan mailman
Isaiah 61:1 R19331938
1 Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
Riisutaan elämästämme asioita sivuun jotka vie meidän voimavaroja pois itsestämme ja Jumala suhteesta.
Sinä olet tärkein, kukaan ei voi elää elämääsi sinun puolesta.
Jumala on sinun elämän lähde ja paras kumppani, jonka jälkeen tulee kaikki muu: vaikka tässä järjestyksessä
Jumala, puoliso, lapset, koti, työ ja seurakunta, harrastukset
Näistä mikään ei sulje toisiaan pois eikä korvaa niitä vaan ovat tukevia asioita, jotka kuuluu juuri sinun elämääsi.
Rukoile
Vietä aikaa ihmisten kanssa
Kerro uskostasi toisille
Related Media
See more
Related Sermons
See more