No Fear!

Emoties  •  Sermon  •  Submitted
0 ratings
· 5 views
Notes
Transcript

Inleiding

We gaan een nieuw seizoen in. Persoonlijk heb ik daar altijd dubbele gevoelens bij:
Zin in! - Opa en oma worden, nieuwe dingen doen, met frisse moed er tegenaan, ontwikkelen etc.
Tegenop zien - de drukte (zeker na een weken van rust op het water), problematiek met leerlingen, spanningen, onzekerheden
Misschien herkenbaar in meer of mindere vorm. Het wordt lastiger wanneer het tegenop zien de vorm aanneemt van ‘angst’. In Matteüs 10 lezen we verder over Jezus’ voorbereiding op de uitzending van de 12 apostelen. Als je het hele stuk leest, zou je gemakkelijk de indruk kunnen krijgen dat de uitzending alleen maar ‘kommer en kwel’ is. Bijzonder is dat Jezus hier drie keer uitdrukkelijk zegt: “Wees niet bang...”

Tekst

Matthew 10:24–31 NBV
24 Een leerling staat niet boven zijn leermeester en een slaaf niet boven zijn heer. 25 Een leerling moet er genoegen mee nemen te worden als zijn leermeester, en de slaaf als zijn heer. Als ze de heer des huizes al Beëlzebul genoemd hebben, waarvoor zullen ze dan zijn huisgenoten wel niet uitmaken? 26 Wees dus niet bang voor hen. Want niets is verborgen dat niet onthuld zal worden en niets is geheim dat niet bekend zal worden. 27 Wat ik jullie in het duister zeg, spreek dat uit in het volle licht, en wat jullie in het oor gefluisterd wordt, schreeuw dat van de daken. 28 Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden. Wees liever bang voor hem die in staat is én ziel én lichaam om te laten komen in de Gehenna. 29 Wat kosten twee mussen? Zo goed als niets. Maar er valt er niet één dood neer als jullie Vader het niet wil. 30 Bij jullie zijn zelfs alle haren op je hoofd geteld. 31 Wees dus niet bang, jullie zijn meer waard dan een hele zwerm mussen.
We hoeven geen angst te hebben, omdat:

I. Omdat Jezus ons voorging

Angst
Volgens het Nederlands Kenniscentrum Angst en Depressie (NedKAD) heeft 1 op de 5 Nederlanders last van angststoornissen(“NedKAD | Nederlands Kenniscentrum Angst en Depressie,” n.d.). Dit is niet ‘ergens bang voor zijn’ als gezonde reflex om je te beschermen.
Deze vorm van angst verlamt iemand totaal en heeft effect op heel het leven van die persoon.
Er zijn mensen zo bang zijn voor ziekte, dat die angst (hypochondrie) ertoe lijdt dat ze constant het idee hebben ziek te zijn. In sommige gevallen
Allerlei fobieën: pleinvrees, mensenvrees, etc
Angst voor:
Het onbekende
Het verliezen van controle (niet door alcohol o.i.d.)
Noem maar op…
In de Bijbel zie je ook een heel aantal keren dat “angst” / “vrees” reden is om iets niet te doen of durven:
Adam & Eva die zicht verbergen voor God nadat ze van de vrucht van de Boom van Kennis van Goed en Kwaad hebben gegeten
Mozes die niet naar de Farao durft
De tien verkenners (verspieders) die het volk van Israël negatief beïnvloedden uit angst voor de reuzen “We zijn als sprinkhanen in hun ogen”.
Een van grootste redenen van angst is het gebrek aan ‘controle’, de angst voor het onbekende. Maar Jezus geeft ons hier een soort garantie: ga ervan uit dat ze jou niet anders zullen behandelen dan mij, de meester.
John Piper (1200 Sermons) zegt:
“If in your effort to be like Christ as his disciple and slave you are met with ill will, do not jump to the fearful conclusion that you have failed and God is punishing you. On the contrary, if Christ met with ill will, it is to be fully expected that his disciples and servants will too.”
“Als je in je poging om als zijn discipel en slaaf als Christus te zijn, met kwade wil wordt geconfronteerd, trek dan niet de angstaanjagende conclusie dat je hebt gefaald en dat God je straft. Integendeel, als Christus met kwade wil wordt geconfronteerd, is het te verwachten dat zijn discipelen en dienaren dat ook zullen doen.”
· Handelingen 5 – Petrus en de apostelen staan terecht omdat ze over Jezus spreken. Nadat ze gegeseld zijn gaan ze blij naar huis. Ze waren ‘overjoyed’ omdat ze waardig bevonden waren om om Jezus’ naam vernederd te worden.
· Mattheus 5:11-12Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.
Larry Norman (granddaddy of Jesus Rock):
You can take away my kids
Take away my wife
You can take away my job
You can take away my life
You can take away my house
Take away my Ford
But you can't take away the lord

II. Omdat er gerechtigheid is

“Want niets is verborgen dat niet onthuld zal worden en niets is geheim dat niet bekend zal worden.”
God is een God van gerechtigheid.
1 Petrus 2:22-23 “…die geen enkele zonde beging en over wiens lippen geen leugen kwam. 23 Hij werd gehoond en hoonde zelf niet, hij leed en dreigde niet, hij liet het oordeel over aan hem die rechtvaardig oordeelt.”
Hebreeën 2:7 – “lager dan de engelen, met eer en luister gekroond”
Eerherstel versus eerwraak

III. Omdat God nog altijd groter is (vs 28 “…wees liever bang...”)

Soms kun je jaren een bepaalde tekst horen en uitgaan van een bepaalde betekenis. Voor mij was dat: “Oog om oog, tand om tand” (Exodus 21:24) . Als iemand jouw wat heeft aangedaan, moet je hem wel terugpakken.
Totdat ik een andere uitleg las: als je je gelijk haalt, dan moet dat in verhouding zijn met wat jouw is aangedaan. Als iemand jouw iPhone jat, betekent het niet dat jij hem/haar dan mag vermoorden.
Angst voor mensen is een valstrik (Spreuken 29:25)
Strop
Een val waar stropers fazanten of konijnen mee vangen
Als je hier leest dat je angst voor God moet hebben (vers 28), alsof je banger voor Hem moet zijn dan voor wie dan ook, ga je voorbij aan wat de Bijbel eerder over de vrees van God zegt:
· Het is het begin van wijsheid (Spreuken 1:7; 9:10) (Fijnvandraat, n.d.)
· Het resulteert in het kwade te haten
· Het verlengt je leven (Spreuken 10:27)
o Message: The Fear–of– God expands your life; a wicked life is a puny life
· Geeft een krachtig vertrouwen (Spreuken 14:26) en houdt jou en je kinderen veilig
· Het is de bron van het leven (Spreuken 14:27) en behoedt je voor de strikken van de dood
· Is beter dan de grootste rijkdom en onrust daarbij (Spreuken 15:16)
o Message: A simple life in the Fear–of– God is better than a rich life with a ton of headaches.
Message: “The fear of human opinion disables, trusting in God protects you from that”
Met andere woorden:
- Vrees voor mensen schakelt je uit
- Vrees voor God schakelt je in

IV. Omdat God voor je zorgt

Tijdens mijn studie op de bijbelschool is mij altijd geleerd om bij een preek af te sluiten met het sterkste punt. Ik weet niet of de schrijver van het Matteüs-evangelie ook die regel kende.
Alle voorgaande argumenten kunnen nogal ‘abstract’ zijn:
- Wat heb ik eraan dat Jezus me waarschuwt?
- Wat heb ik eraan dat er gerechtigheid is, dat kan nog wel ik weet niet hoe lang duren?
- Wat heb ik eraan dat God groter is, dat klinkt zo verheven en ver weg?
Maar het argument dat God voor je zorgt is concreet, merkbaar (als je erop let), in het hier en nu.
- God let op de mussen —> Jij bent veel meer waard!
- Je haren zijn geteld —> Hairs are Numbered (facebook = beauty salon in Newville, PA)
o Hoe dan?:
§ ICT-er —> ingebouwd programma in je hersenen die de totaalstand van je haren bijhoudt. God kan dat op elk willekeurig moment uitlezen
§ Geestelijk —> Een engel telt elke dag je haar en geeft dat door als God erom vraagt
§ Wiskundige —> Als je het beginaantal weet (circa 100.000) en je vermindert dat met het gemiddelde aantal haren dat je verliest per dag, weet je de haarstand
o Geeft aan dat God betrokken is bij de ‘dagelijkse gaan van zaken’
- Mattheus 6 – Zoek eerst het koninkrijk…

Afsluiting

Wat ga je doen?
1. Welke angst houdt jou het meeste tegen?
2. Hoe ga je een begin maken om die angst te overwinnen?
a. “De beuk erin”?
b. Zoeken naar een buddy?
3. Pipi Langkous: “Ik denk dat ik het wel kan, want ik heb het nog nooit gedaan”
Psalmen 18:30 “Met u storm ik af op een legerbende, met mijn God beklim ik de hoogste muur.” / spring ik over een muur
Related Media
See more
Related Sermons
See more